Çocukların bağışıklık sistemi nasıl güçlendirilebilir?

0
0

Okulların açılması ve mevsim geçişleriyle birlikte üst teneffüs yolu enfeksiyonlarında artış gözlendiğini belirten uzmanlar, bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi için yanlışsız ve istikrarlı beslenmeyi öneriyor. Her öğünde 4 besin kümesinin bulunması gerektiğini belirten uzmanlar, et, karaciğer, yumurta ve deniz eserlerinin en uygun çinko kaynağı olduğunu belirterek bağışıklığın güçlenmesindeki rolüne dikkat çekiyor. Bağışıklık sistemini güçlendirmede C vitamininin de değerli olduğunu belirten uzmanlar, kuşburnu, turunçgiller, domates tüketilmesini tavsiye ediyor.

Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Beyin Hastanesi Diyetisyen Özden Örkcü, çocukların bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde hakikat ve istikrarlı beslenmenin ehemmiyetine işaret etti.

Mevsim geçişleri ve okulların açılmasıyla bir arada çocuklarda teneffüs yolu hastalıklarının artış göstermeye başladığını kaydeden Diyetisyen Özden Örkcü, “Gribal, viral enfeksiyonlara karşı bağışıklık sistemimizi koruyarak güçlü bir savunma sistemi oluşturabiliriz. Bunun için öncelikle çocuklarımızın kâfi ve istikrarlı beslenmesinden ve uykusunu tam almasından başlayabiliriz.” dedi.

Diyetisyen Özden Örkcü, bu devirde bağışıklık sistemini güçlendirecek tavsiyelerini şöyle sıraladı:

C vitamini: Bağışıklık siteminizi güçlü tutarak hastalanmanızı mahzurlar. Kuşburnu, turunçgiller, domates, biber, maydanoz, soğan, dutsu meyveler dediğimiz berryler, kabak, brokoli ve yeşil salatalar C vitamini almanızı sağlayacak besinlerdir. Sarı-turuncu-kırmızı renkli meyve ve sebzeler karoten ve likopen denilen pigmentleri içerirler, bunlar bedende hem A vitaminine dönüşerek hem de antioksidan tesirleri ile bağışıklığı güçlendirirler.

Çinko: Bağışıklıkta kıymetli rolü vardır. Et, karaciğer, yumurta ve deniz eserleri, çinkonun en yeterli kaynağıdır.

Omega 3: Bağışıklık sistemini güçlendirerek hastalıklardan korunmayı sağlar. Balık (uskumru, somon, sardalye), ceviz, badem, soya filizi, koyu ve yeşil yaprak sebzeler, keten tohumu, semizotunda bulunur. Haftada 2-3 sefer 150 gram kadar alınmalıdır.

Sarımsak: Yapılan araştırmalara nazaran içerdiği organosülfür sayesinde birçok hastalığa karşı hami kalkan misyonu yapar, bilhassa çiğ ve ezerek yenmesi tavsiye edilir.

Bitki çayları: Ihlamur, zencefil, bal, limon üzere bitkilerden hazırlanan içecekler çocukların boğaz ağrılarını önlemekte ve daha dinç olmalarını sağlamaktadır.

Çocuk ne yediğinin farkında olmalıdır

Çocuğun ne yediğinin farkında olması gerektiğini vurgulayan Diyetisyen Özden Örkcü, “Çocuğun beslenme alışkanlığını etkileyen kıymetli bir etken de televizyondur. Okul öncesi çocuklar hareketli reklamlardan hoşlanırlar. Yiyecek ve içeceklerle ilgili reklamların birden fazla şekerli ve güç kıymeti yüksek besinlerdir. Başka taraftan televizyon, çocuğu hareketsizliğe itmekte, televizyon seyrederken tüketilen pasta-kek çeşidi yiyecekler de şişmanlık riskini artırmaktadır.” ikazında bulundu.

Her öğünde 4 besin kümesi yer almalı

Her öğünde 4 besin kümesinin bulunması gerektiğini belirten Diyetisyen Özden Örkcü, bu besin kümelerini et eserleri, zerzevat ve meyve eserleri, tahıl eserleri ve süt ve süt eserleri olarak sıraladı.

Diyetisyen Özden Örkcü, tavsiyelerini şöyle sıraladı:

Kahvaltı ve orta öğün: Sabah kahvaltısında süt, yumurta, ceviz ya da zeytinin yanında bir porsiyon mevsim meyvesinin yanında bir dilim ekmek tamamlayıcı olurken, okul vakti orta öğünlerinde omega-3 içeriği yüksek olan ve zihinsel bedensel gelişiminde yararlı olan ceviz, badem, fındık üzere yağlı tohumlulara yer verebilir. Kahvaltıda süt içme alışkanlığı yoksa tekrar orta öğünlerde kefir ya da sütle kalsiyum ihtiyacı de karşılanmalıdır.

Öğle ve akşam yemekleri: Öğlen ve ya akşam yemeklerinde et eserlerinden biri tercih edilecekse öteki öğünde kesinlikle zerzevat yemeği tercih edilerek, beslenmesinde çeşitlilik sağlayabilirler.

Sebze suyundan çorba yapılabilir

Yeme kaçınması olan çocuklarda bu sevdikleri yemek ya da yiyeceklerle tamamlanabilir. Örneğin zerzevat sevmeyen çocuklar için zerzevat suyundan çorba yapılabilir ya da sevdikleri bir yiyecekle karıştırıp tadı yumuşatılarak çocuklara sunulabilir. Böylelikle hem bağışıklık sistemini kuvvetlendirir hem de ihtiyacı olan vitamin ve mineralleri çocuklarınız için istikrarlı bir formda günlük almasına yardımcı olursunuz.

Aile bireyleri de beslenmelerine dikkat etmeli

Diyetisyen Özden Örkcü, okul öncesi 1-6 yaş kümesi çocukların ekseriyetle ailedekileri taklit ettiklerini belirterek “Ebeveynler kilolu mu onu gözlemlemek gerekir. Kilolu ebeveynleri olan çocukların şişman olma riski de fazladır. Bu yüzden aile bireyleri de beslenmelerine dikkat etmelidir.” diye konuştu.

Kaynak: (BHA) – Beyaz Haber Ajansı

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz