Eko-Anksiyeteye Karşı 11 Teklif

0
0

Doğal afetler, insan hayatında travmatik olarak tecrübeleniyor. Hava kirliliği, kuraklık, salgın hastalıklar, sel, zelzele ve besin yetersizliği üzere, insanın vücut sıhhatini olumsuz etkileyecek durumların yanında, son periyotlarda iklim değişikliklerinin de ruh sıhhati sorunlarında artışa neden olacağını öngörülüyor. İklim değişikliği ve muhtemel negatif sonuçları konusunda tasa duymak; ıstırap, kaygı, çaresizlik üzere olumsuz hislerle başa çıkmakta zorlanmak, eko-anksiyete olarak tanımlanıyor. Memorial Bahçelievler Psikoloji Bölümü’nden Uz. Psi. Dilek Beyribey, doğal afetlerin psikoloji üzerindeki tesirleri ve eko- anksiyeteye karşı alınması gereken tedbirler hakkında bilgi verdi.

Bütün toplumlar risk grubunda…

Tüm dünyanın var oluşunu sürdürebilmesi yaşadığımız gezegenin sıhhatine bağlı olduğundan tüm beşerler “eko-anksiyete spektrumu” ile karşı karşıyadır. Deniz kıyısında, ada ülkelerinde, kurak alanlarda, yüksek jeolojik riskli alanlarda yaşayan beşerler, sosyoekonomik olarak dezavantajlı olan topluluklar, gelecekle ilgili belirsizliğin hayatlarını belirleyeceği çocuklar, ergenler ve genç yetişkinler; engelli bireyler ve kronik sıhhat problemleri olan şahıslar eko-anksiyeteden kaynaklı yüksek risk kümesi içinde yer almaktadır.

Güçlü formda üzüntü, panik, kayıp, telaş ve hüzün hissedilebilir

Doğal bir afetin tesirlerini atlatabilecek kadar kaynağınız olmadığını, devletin kaynaklarının yetersiz olduğunu düşündüğünüzde, geçim kaynaklarınız büsbütün tabiata ve hava şartlarına bağlı olduğunda, gelecekle ilgili hissettiğiniz telaş doğal olarak tetiklenebilir. Araştırmalara nazaran, vakit zaman afetlerden büyük maddi ve manevi ziyanlar gören halkların, doğal afet öncesi tedbir almadıkları, doğal afetlerle ilgili farkındalıklarının ve eğitimlerinin eksiklik olduğu bilinmektedir. Doğal afetlerle gayret edebilmek için, her şeyden evvel yaşanılan etraftaki tehlikeleri güzel bilmek ve bu tehlikelerin doğurabileceği ziyanları azaltabilmek-ortadan kaldırabilmek için, yaşanılan etrafın en akılcı yol ve usullerle kullanılması gerekmektedir. Kaybın çeşidine ve boyutuna bağlı olarak, doğal afetlerden direkt etkilenen bireylerde güçlü bir ıstırap, panik, kayıp, dert ve hüzün hissedilebilir. Uykuya dalmada yaşanan ezalar, öfke, sonluluk ve suçluluk da görülebilir. Bireyler, yalnızca ağaçları, hayvanları, konutlarını, eşyalarını değil inançlarını, umut ve motivasyonlarını da kaybetmektedir.

Yanlış savunma düzenekleri ve ferdî algılamalar durumu daha berbata götürebilir

Kaygı ve öfke hisleri, bazen bunaltıcı olduğunda, dehşetlerden ve hislerden kaçınmak için, bireyler, dikkat dağıtıcı şeylerin arayışına girebilmektedir. Yaşanılan ağır hislerden uzaklaşmak için, unsur yahut alkol kullanımı üzere sıhhatsiz savunma stratejileri kullanıldığında, hayat kalitesi ve ruh sıhhati daha olumsuz etkilenebilmektedir. Plastik atıklar, klima kullanımı, tüketilen hayvansal besinler, çok su kullanılarak yapılan süreçler ile şuurlu ya da bilinçsiz atılan her adımda dünyaya bir biçimde ziyan verdiğini bilmek, iklim değişikliğine ferdi olarak katkıda bulunduğunu düşünmek; pişmanlığa, suçluluk hissine, utanç duymaya sebep olabilir.

Eko-anksiyeteden ruhsal olarak korunmak için bunlara dikkat edin

İklim kriziyle ilgili siyasetlerin yetersizliği, geleceğin meçhullüğü sizi korkutuyorsa, endişelenmeyin, bu türlü hisseden sırf siz değilsiniz. Burada kıymetli olan nokta, her bahiste olduğu üzere, iklim krizi konusunda da duyarsız olmak ile çok fazla düşünmek ortasındaki dengeyi bulmak değer taşımaktadır.

  1. Konu hakkında hissedilen yas, çaresizlik, öfke üzere hisleri bir kenarda bırakmak yerine, onlarla başa çıkabilmek için yüzleşin.
  2. Geçmiş yaşantınızda, tabiata ziyan veren davranışlarınızdan ve alışkanlıklarınızdan ötürü suçluluk duyuyorsanız, bu hissin, sorumlu yapınızdan da kaynaklandığını fark ederek, geçmişteki olumsuz hareketlerinizden ders çıkarmaya ve kendinize haksızlık etmemeye çalışın.
  3. Doğada elinizden geldiğince vakit geçirmeye çalışarak, yine tabiatın, yani özünüzün şifalandırıcı tesirinden faydalanmaya çalışın.
  4. Çevre dostu alışkanlıklar edinerek, bunları, günlük hayatınızda uygulayın. Bu tavır etrafınızdaki şahısları de teşvik edecektir.
  5. Doğanın korunması için emek veren sivil toplum örgütleriyle, çevreci kümelere dahil olmak, marifetleriniz ve yetkinlikleriniz açısından gelişiminize katkı sağlayacaktır. Bu topluluklara istekli katkıda bulunmak, daha çok beşere ulaşarak, etraf şuurunu artırmanıza yardımcı olacaktır.
  6. Çevre hakkında sağlıklı ve emniyetli bilgi edinebileceğiniz kaynakları belirleyerek, bilgi ediniminizi yalnızca bunlarla sonlandırmak, hem kriz anlarında hazırlıklı olmanızı sağlayacak hem de ruh sıhhatinizi olumsuz etkilemenize mahzur olacaktır. Zira yanlış ya da eksik bilgi, iklim değişikliği üzere soyut bir kavramı anlamayı ve işlemeyi zorlaştırabileceğinden, sizi de olumsuz istikamette etkileyecektir.
  7. Yaşam şeklinizle ilgili kendinize yaptığınız sert tenkitler ve yargılamalar yerine, değişim ismine adımlar atmak, hassaslık gösterdiğiniz alanlarda objektif tahliller üretmek, kendinizi yanılgıya düşürmenizi engelleyecektir.
  8. Çevre şuurunun artırılmasını sağlayacak etkinlikler ve projeler düzenlenmesi, boş yerlerin ağaçlandırılması, çöp toplama, yerleşim alanlarının yakınlarına geri dönüşüm kutuları yerleştirerek çöp ayrıştırılmasını teşvik etmek, çıkarılan atık ölçüsünün azaltılması için ileri dönüşüm prosedürlerinin belirlenmesi üzere metotlar yarar sağlayacaktır.
  9. Karbon ayak izi, ünite karbondioksit cinsinden ölçülen, üretilen sera gazı ölçüsü açısından insan faaliyetlerinin etrafa verdiği zararın ölçüsüdür. Öbür bir deyişle, bir insan ya da kuruluşun direkt yahut dolaylı olarak etrafa yayılmasına sebep olduğu karbon ölçüsünü belirtir. Karbon ayak izinizi azaltmak, dünyanın kaynaklarını daha şuurlu kullanmak ve gereksinimlerinizi tabiatın gereksinimlerine da hassas sistemlerle karşılamaya çalışmak için ferdî adımlar atabilirsiniz. Örneğin, kullandığınız otomobilin düşük güçlü olması, bisiklet kullanımının artırılması, atıkların azaltılması, tabiatta çözünebilen materyallerin kullanılması, geri dönüşüme kıymet verilmesi, doğal gaz yerine güneş gücü kullanımı, ısı yalıtımı, tasarruflu ampul tercih edilmesi, kişiselden fazla toplu taşıma araçlarının kullanılması şahsen sağlayabileceğimiz katkılar ortasındadır.
  10. Konu hakkında, hassas öbür bireylerle, ortak çalışmalar yapmak, kendinizi yalnız hissetmemenizi sağlayarak, tek başınıza çaba etmekten kurtarıp, kaygılarınızı azaltabilir. Duygusal ve toplumsal dayanak, şahısların umutlarını ve hayata bakış açılarını olumlu manada besleyerek, ruhsal dayanıklılıklarını artırmaktadır.
  11. Ayrıca yeni durumda, iklim değişikliğinin yalnızca kişisel gayretlerinizle çözemeyeceğinizin de farkında olarak, kapsamlı bir yarar yaratmak için, dünya çapında yatırımlar gerektiğini, sorunun büyük ölçekli bir boyutta olduğunu da fark etmelisiniz.

Kaynak: (BHA) – Beyaz Haber Ajansı

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz