Kurban Bayramı’nda En Sık Yapılan 7 Yanılgı

0
1

Birbirinden lezzetli şerbetli tatlılar, börekler, dolmalar… Bayramlarda beslenme tertibimiz değişiyor, bilhassa tatlı ve hamur işleri tüketimimiz artıyor. Kurban Bayramı’nda ayrıyeten kırmızı et tüketimimiz de abartılı bir hale gelebiliyor; o denli ki öğlen ve akşam yemeklerinde, hatta kahvaltıda bile soframızda ‘kavurma’ olabiliyor. Fakat besinleri uygun ölçülerde ve gerçek formda tüketmediğimizde hazımsızlık ile şişkinlik üzere sindirim meseleleri, kan şekerinde dengesizlik, çok daha berbatı kalp krizine kadar varabilen kıymetli sıhhat meseleleri gelişebiliyor. Bu nedenle hem akut hem de uzun vadeli sıhhat sıkıntılarından korunabilmek için birtakım değerli beslenme kusurlarından kaçınmak çok değer taşıyor. Acıbadem Kozyatağı Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Işık Ecem Baydı Ozman, Kurban Bayramı’nda kalp damar, diyabet yahut gut hastalığı olan şahısların çok daha dikkatli olmaları ve et tüketimini epeyce minimize etmeleri gerektiğine dikkat çekerek, “Zira bu hastalarda yanılgılı beslenme alışkanlıklarının ömür kalitelerini düşürebilecek olumsuz sonuçlara yol açması çok daha olası. Bayramda et tüketiminin azaltılmasının yanı sıra zerzevat, tahıl eserleri ve bakliyat üzere posalı besinlerin ise tam tersine arttırılarak kalp damar ve kolon sıhhatinin korunması hedeflenmelidir” diyor. Acıbadem Kozyatağı Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Işık Ecem Baydı Ozman, Kurban Bayramı’nda en sık yapılan 7 yanılgıyı anlattı; kıymetli teklifler ve ikazlarda bulundu!

Hata: Kahvaltıyı atlamak

Doğrusu: Uzun süren açlıklar çoğunlukla bir sonraki öğünde denetimin kaybedilmesiyle sonuçlanıyor. Bu nedenle bayramda öğün atladığınızda kan şekerinizi denetim altında tutamayabilir ve ikramlara karşı koyamayabilirsiniz ya da uzun açlık sonunda yediklerinizi abartabilirsiniz. Beslenme ve Diyet Uzmanı Parıltı Ecem Baydı Ozman, “Bu nedenle güne kesinlikle hafif bir kahvaltıyla başlayın ve mümkünse 3-4 saat sonrasında ana yahut orta öğün tüketerek iştahınızı denetim altında tutmaya çalışın” bilgisini veriyor.

Hata: Su içmeyi unutmak

Doğrusu: Yeteri ölçüde su tüketmemek rutin vakitlerde da sıklıkla yaptığımız bir kusur. Su içmemenin en kıymetli sebebi ise genel olarak çay ve kahve üzere içeceklerin sık tüketimiyle ilgili oluyor. Bayramda da bu üslup içeceklerin yahut öteki soğuk içeceklerin tüketim ölçüsü artabiliyor. Yetersiz su tüketimi sonucunda da baş ağrısı ve sindirim problemleri gelişebiliyor. Kilonuzu kg olarak 30 ml ile çarparak su ihtiyacınızı hesaplayın ve her gün kesinlikle bu ölçüde su tüketin. Çay ve kahveden gelen sıvıların su hesabına dahil edilmediğini unutmayın.

Hata: Zerzevatları ihmal etmek

Doğrusu: Yaz ayları aslında hem çiğ hem pişmiş olarak yenilebilecek sebzeler bakımından epeyce avantajlı bir mevsim. Gün içerisinde sebzelerin vitamin, mineral ve posa üzere yararlı içeriklerinden yararlanmak için bayram ile başka vakitlerde, her öğünde bol ve çeşitli sebzeler tükettiğinizden emin olun. Sebzeyi daha fazla tüketmeniz iştahınızın istikrarda kalmasını sağlamasının yanı sıra kabızlık üzere sindirim sorunlarına karşı da tesirli oluyor. Ayrıyeten fazla et tüketimi bağırsaktaki faydalı ziyanlı bakteri istikrarını ziyanlı bakteriler lehine bozacağı için sebzeler bu etkiyi bilakis çevirmede yardımcı oluyor.

Hata: Et tüketimini abartmak

Doğrusu: Kurban Bayramı’nda sabah kahvaltısından öğlen ve akşam yemeğine kadar tüm öğünlerde kurban eti tüketmek üzere bir alışkanlığımız var. Beslenme ve Diyet Uzmanı Işık Ecem Baydı Ozman, lakin fazla ölçüde et tüketmenin hem kalp damar sıhhatini bozduğunu hem kolon kanseri riskini arttırdığını belirterek,“Kırmızı et tüketiminizin haftada 500 gramı aşmamasına dikkat edin” diyor.

Hata: İkramda tatlılara yenik düşmek

Doğrusu: Bayramlarımızda ikram olarak börek, tatlı, çikolata ve şekerleme üzere eserlerin ön plana çıkması bu yiyeceklerin tüketim ölçüsünün artmasıyla sonuçlanıyor. “Ancak bunlar ne yazık ki çoğunlukla besin yoğunluğu düşük, yani vitamin ve mineralden mahrum, yalnızca kaloriden ibaret besinlerdir” ihtarında bulunan Beslenme ve Diyet Uzmanı Parıltı Ecem Baydı Ozman, “Bu nedenle bayram sürecinde bu üslup ikramları fazlaca tüketmek size hiçbir sıhhat getirisinde bulunmayarak yalnızca kilo almanızla sonuçlanabilir. Hem bayramda hem başka vakitlerde tatlıları ve hamur işlerini azaltın. Öğünlerinizde daha çok zerzevat, meyve, tahıl ve bakliyat üzere eserlere yer açın. Örneğin tatlı yerine meyve ya da börek yerine tahıllı salatalar tüketin” bilgisini veriyor.

Hata: Eti yüksek ısıda pişirmek

Doğrusu: Eti asla yüksek ısıda pişirmeyin. Zira kısa vakitte yüksek ısılara ulaşılan pişirme usulleri ette kanserojen unsurların oluşumuna neden olabiliyor. Münasebetiyle eti mümkünse ekstra yağ eklemeden, kısık ateşte uzun müddette pişirin. Tekrar kanserojen riskine karşı mangalda pişirme prosedüründe de etin ateşe olan uzaklığının 20 cm’den az olmamasına dikkat etmeniz çok kıymetli.

Hata: ‘Bayram’ diyerek antrenmana orta vermek

Doğrusu: Bayram ile tatillerde yemeyi ve içmeyi, hatta kalitesiz içerikli beslenmeyi artırmamızın yanı sıra çoklukla çok daha az hareket ediyoruz. Lakin antrenmanın faydasından kelam edebilmek için o idmanın kesinlikle sistemli yapılması gerekiyor. Münasebetiyle tertipli antrenman yapıyorsanız bayramda da bu alışkanlığınıza devam edin. Tatil sürecini açık hava yürüyüşleri yahut size uygun öbür antrenman teknikleriyle de değerlendirebilirsiniz.

Kaynak: (BYZHA) – Beyaz Haber Ajansı

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz