Maydanozun sıhhate 10 yararı

0
0

4 mevsim çarçabuk ulaşılabilen maydanozlar, dünyadaki en varlıklı C vitamini, kalsiyum, demir ve A vitamini kaynaklarından biridir.

Günlük C vitamini gereksiniminin yüzde 138’ini, A vitamininin yüzde 60’ını ve kalsiyumun yüzde 31’ini karşılamak için 50 gram taze maydanoz tüketmek kafidir.

İdrar söktürücü, sindirimi kolaylaştırıcı, mineralleri geri kazandırıcı özellikleri ve kan damarlarını kollayıcı özelliği ile öne çıkan maydanozlar, sofraların yıldız gereçlerinden biridir.

MAYDANOZ BESİN DEĞERLERİ

Maydanoz, oburlarının dışında sıvı tutulması, idrar yolu enfeksiyonları ve böbrek taşı üzere böbrek hastalıklarının tedavisinde, kabızlık ve gaz üzere kimi gastrointestinal sorunlarda yaygın olarak kullanılan bir bitkidir.

Yaprakları, tohumları ve kökleri, doğal devalar, meyve suları, çaylar hazırlamak ve yemekleri tatlandırmak için kullanılır.

100 gr çiğ maydanoz için besin bileşimi:

Kalori: 33 kcal

Karbonhidrat: 5.7 gr

Protein: 3,3 gr

Yağ: 0,6 gr

Lif: 1.9 gr

Potasyum: 526 mg

Kalsiyum: 179 mg

Magnezyum: 21 mg

Demir: 3,2 mg

Çinko: 1.3 mg

A vitamini: 302 IU

C vitamini: 51,7 mg

MAYDANOZUN SIHHATE 10 FAYDASI

Maydanoz birçok besin açısından zengindir. Çok düzgün bir idrar söktürücü tesire sahiptir ve bilhassa tansiyon düşürücü tesiriyle bilinir.

Maydanozun birçok tıbbi özelliği vardır ve bu nedenle bedene birçok yarar sağlar. Üstte bahsedilen besinlere ek olarak, hepsi hudut sistemi ve emilimi için çok değerli olan B vitaminlerini ve A vitamini yahut betakaroten üzere çok kıymetli başka vitaminleri de içerir.

Sadece 7 gram maydanozun kemik oluşumuna, karaciğer işlevine ve kan pıhtılaşmasına katılan K vitamininin günlük alınması gereken ölçüsünü karşıladığını da belirtmekte yarar var.

Böbrek taşı riskini azaltır

Araştırmalar, maydanozun hem idrarın pH’ını yükseltme hem de böbreklerde ürolitiyazis olarak bilinen ve böbrek taşlarına yol açan ürik asit kristalleşmelerini tedbire yeteneğini gösteriyor.

Tansiyonu düşürür

Maydanoz da dahil olmak üzere nitrat bakımından güçlü sebzelerin kan damarı genişletici misyonu görerek kan basıncını düşürmeye yardımcı olduğu biliniyor. Ayrıyeten maydanozda dikkat çeken B vitamini varlığı damarların gevşemesine yardımcı olur.

Kardiyovasküler sıhhati iyileştirir

Kan damarlarını genişletici tesirinin yanı sıra, C vitamini ve muadil A vitamini bakımından zenginliği, ona kıymetli antioksidan ve antiinflamatuar (iltihap önleyici) özellikler kazandırır. Folik asit bakımından zenginliği de kıymetlidir. Bu bağlamda,   folatların (folik asit tuzlarının) olağanda kanda bulunan bir amino asit olan homosisteinin sirkülasyondaki seviyelerini düşürmeye katkıda bulunduğu bilinmektedir. Kandaki yüksek seviyede homosisteinin kardiyovasküler hastalık ve kalp krizi için tek başına bir risk faktörü olduğuna dair deliller vardır.

Anemiyi önler ve tedavi eder

Demir ve C vitamini istikametinden varlıklı olması sayesinde kansızlığın tedavisine yardımcı olarak bedene daha fazla güç ve zindelik kazandırır. Bitki kaynaklarından alınan demiri alabilmek için C vitaminine muhtaçlığımız olduğunu unutmayın. Bu nedenle her iki besin unsurunu de içerdiğinden maydanoz çok değerlidir.

Yara uygunlaşmasını iyileştirir

Maydanoz, pıhtılaşma vitamini olarak da isimlendirilen K vitaminini yüksek oranda içerir. Yara güzelleşmesine yardımcı olan bu vitaminin günlük alınması gereken ölçüsüne kıymetli ölçüde katkı sağlar.

Kolorektal kanser riskini azaltır

Maydanozdaki kıymetli folik asit varlığı, kanserli tümör riskini azaltmaya yardımcı olur. Folatın DNA’nın sentezine, tamirine ve fonksiyonuna katılması nedeniyle kanseri önlemeye yardımcı olabileceği ve folik asit eksikliğinin kolon kanserine yol açabilecek DNA hasarına neden olabileceği çeşitli araştırmalarda gösterilmiştir.

Osteoporozun önlenmesine yardımcı olur

Maydanozdaki K vitamini, kemiği kalınlaştırmak için osteoblastları (kemik hücreleri) uyarır. Buna kalsiyum, fosfor ve magnezyum katkısını da eklemeliyiz. Bu nedenle maydanozlu bir diyet osteoporozun önlenmesine yardımcı olur.

Göz sıhhatine yardımcı olur

Maydanozda neredeyse bir miligram A vitamini bulunması, bu bileşiğin güzel bir retina sıhhati üzerindeki tartısı göz önüne alındığında, makula dejenerasyonunu ve başka göz hastalıklarını önlemeye yönelik bir diyette mükemmel hale getirir.

Duygusal sıhhati iyileştirir

Maydanozda bir yandan, memnunluk ve duygusal sıhhatle ilgili melatonin ve serotonin sentezinde yer alan B3 vitamininin varlığı öne çıkarken, öte yandan,  düşük folat seviyelerini depresyonla ilişkilendiren çalışmalar da vardır ve denetimli çalışmalardan elde edilen kimi ispatlar,  antidepresan ilaçlara ek olarak folik asit kullanmanın faydaları olabileceğini göstermektedir.

Obezite ve fazla kilo

Selülit, bacak şişmesi, ödem ve hafif kalp yahut böbrek yetmezliği olan obez bireyler idrar söktürücü tesirinden yararlanabilir. Diyetinize maydanoz eklemenin yanı sıra, günde bir yahut iki kere bitkinin ezilmesinden elde edilen meyve suyundan yahut maydanoz, elma ve havuç ile güçlü bir karışımdan faydalanabilirsiniz.

SATIN ALIRKEN DİKKAT EDİN

Maydanoz her vakit ağır ve parlak yeşil bir renge sahip olma eğilimindedir. Lakin, çok sert yapraklı, çok taze salkımları seçmeye dikkat edin, küf görünümü ve sarımsı yahut lekeli yaprakları almamaya ihtimam gösterin.

Maydanozlar ekseriyetle çok çabuk solarlar. Korumak için, kurumuş sapları çıkarmak ve salkımı suyla dolu bir kaba koymak, plastik bir torba ile örtmek ve her gün suyunu değiştirerek buzdolabında saklamak en güzelidir.

Kurutacaksanız, hava almayacak biçimde cam bir kaba koyarak ışığa maruz kalmayacağı bir yere koymanızda yarar var.

Bu bitki donmayı uygun takviyeler. Bunun için doğrayıp buz kovalarına koymanız, üzerini suyla örtmeniz ve dondurucuya koymanız kâfi.

Bir başka teklif ise taze maydanozu kapalı bir kapta buzdolabında saklamanızdır. Yaprakların daha uzun mühlet dayanması için maydanozun üzerine peçete yahut emici kağıt koyabilirsiniz, böylelikle nemi emer ve yaprakların tazeliğini daha uzun mühlet korur.

MAYDANOZLU TARİFLER

Maydanoz, birçok tarife eklenmesi kolay çok istikametli bir bitkidir. İşte diyetinize maydanoz eklemenin kimi yolları:

– Makarna yahut çorbalarda garnitür olarak kullanın.

– Doğrayın ve salatalara ekleyin.

– Besin ve lezzet artışı için smoothie’lere yahut meyve sularına ekleyin.

– Mesken üretimi ekmeklere ve keklere ekleyin.

– Çorbalara ve güveçlere lezzet katın.

– Marine, salata sosu ve soslara ekleyin.

– Et, balık ve tavuk yemeklerini tatlandırmak için kullanın.

Bunlar dışında maydanozu şu tanımlarda de kullanabilirsiniz:

Böbrekler İçin Maydanoz Çayı

Maydanoz çayı, idrar yolu enfeksiyonu, böbrek taşları ile gayrete yardımcı olmak, hipertansiyon ve sıvı tutulmasını denetim etmek için kullanılabilir.

Malzemeler:

– 1 çay kaşığı kuru maydanoz yahut 3 yemek kaşığı taze maydanoz

– 250 ml kaynar su

Tarif:

Maydanozu kaynayan suya ekleyin, örtün ve 10 dakika demleyin. Günde en fazla 3 bardağa kadar süzün ve için. Bu çayın gebe bayanlarda sorun oluşturabileceğini unutmamak değerlidir.

Cilt İçin Yeşil Maydanoz Suyu

Maydanozla yapılan yeşil meyve suyu, cildin genç ve sağlıklı kalmasına yardımcı olan, sıvı tutulmasıyla çaba eden ve kilo verme diyetlerine yardımcı olan antioksidanlar açısından zengindir.

Malzemeler:

– Yardım bardak kadar maydanoz

– 1 portakal

– Yarım elma

– Yarım salatalık

– 1 bardak hindistan cevizi suyu (isteğe nazaran farklı tatlandırıcı bir su da kullanabilirsiniz)

Tarif:

Tüm gereçleri karıştırıp şeker eklemeden ve süzmeden için.

Zencefilli Maydanoz Çayı

Zencefil ve maydanozun kusursuz besin bileşimlerinin birleşmesi ile ortaya adeta bir şifa kaynağı çıkarabilirsiniz.

Malzemeler:

– 5 kol maydanoz

– 1 kesim zencefil (4 cm kadar)

– 1 litre su

Tarif:

Maydanoz ve zencefili yıkayıp dezenfekte edin. Zencefili 5 dakika kaynatmak için suya koyun, akabinde maydanozu ekleyin. Isıyı kapatın ve 20 dakika dinlenmeye bırakın. Günde en fazl üç bardak tüketin.

Tarife limon suyu ekleyebilir yahut zencefil yerine limon suyu kullanarak farklı bir tanım hazırlayabilirsiniz.

Bu içerik sadece genel bilgi sağlar. Hiçbir biçimde nitelikli tıbbi görüşün yerini tutmaz.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz